Logistyka dystrybucji obejmuje przepływ towarów z magazynu
wyrobów gotowych producenta bezpośrednio lub pośrednio do odbiorców końcowych
(konsumentów).
Dystrybucja
bezpośrednia – niski poziom zapasów, krótki termin sterowania przepływami
wyrobów gotowych i szybki termin otrzymania produktu przez klienta.
Dystrybucja fizyczna
– sprzedawca zaopatruje się w producenta i sprzedaje wyroby bezpośrednio u
klienta co powoduje odciążenie od kosztów transportu po stronie producenta.
Lata ’60 i ’70 dystrybucji to przełam dotyczący możliwości
obniżenia kosztu dystrybucji np. rezygnacja z kosztownego przewozu lotniczego
na rzecz zmniejszenia liczby punktów składowania.
Lata ’70 i ’80 dostrzegły dodatkowe sposoby oszczędzania
dzięki połączeniu dziedziny zaopatrzenia (gospodarki materiałowej) z dziedziną
dystrybucji (dystrybucją fizyczną). To połączenie nazwano logistyką biznesu lub
systemem logistycznym
Początek roku 1980 doprowadził przedsiębiorców do postrzegania
całego procesu transportu jako jednolitego wydarzenia (rozpoczynając na
surowcach, poprzez zapasy produkcji w toku, na wyborach gotowych kończąc).
Kanał dystrybucji
– wzajemnie zależne organizacje zaangażowane w proces udostępniania produktu
bądź usługi konsumentom lub odbiorcom przemysłowym.
Podział kanału dystrybucji
|
|
|
|
Podział ze względu na stopień integracji uczestników kanału
- Kanał konwencjonalny (rolnik) – uczestnicy kanału działają na różnych szczeblach, nie są związani stałymi umowami, a ich zainteresowanie funkcjonowaniem całego kanału jest niewielkie. Transakcje między stronami wymagają ciągle nowych uzgodnień.
- Kanał zintegrowany pionowo (Orange) – jeden z uczestników koordynuje działalność uczestników na innych szczeblach tego kanału. Zaliczamy tu kanały administrowane, kontraktowe i korporacyjne.
- Kanał administrowany (nauczyciel - szkoła) – popiera się na nadrzędności jednego z uczestników.
- Kanał kontraktowy (rolnik - Biedronka) – koordynacja wynika z umów zawartych pomiędzy stronami.
- Kanał korporacyjny (Costa Coffee) – wynika z prawa własności jednego przedmiotu w stosunku do uczestników działających w tym kanale na różnych szczeblach.
Podział ze względu na liczbę szczebli
pośrednich
|
|
|
|
Podział ze względu na liczbę pośredników
w tym samym szczeblu
|
|
|
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz