piątek, 19 grudnia 2014

Pojęcie dystrybucji.

Logistyka dystrybucji obejmuje przepływ towarów z magazynu wyrobów gotowych producenta bezpośrednio lub pośrednio do odbiorców końcowych (konsumentów).

Dystrybucja bezpośrednia – niski poziom zapasów, krótki termin sterowania przepływami wyrobów gotowych i szybki termin otrzymania produktu przez klienta.
Dystrybucja fizyczna – sprzedawca zaopatruje się w producenta i sprzedaje wyroby bezpośrednio u klienta co powoduje odciążenie od kosztów transportu po stronie producenta.

Lata ’60 i ’70 dystrybucji to przełam dotyczący możliwości obniżenia kosztu dystrybucji np. rezygnacja z kosztownego przewozu lotniczego na rzecz zmniejszenia liczby punktów składowania.
Lata ’70 i ’80 dostrzegły dodatkowe sposoby oszczędzania dzięki połączeniu dziedziny zaopatrzenia (gospodarki materiałowej) z dziedziną dystrybucji (dystrybucją fizyczną). To połączenie nazwano logistyką biznesu lub systemem logistycznym
Początek roku 1980 doprowadził przedsiębiorców do postrzegania całego procesu transportu jako jednolitego wydarzenia (rozpoczynając na surowcach, poprzez zapasy produkcji w toku, na wyborach gotowych kończąc).

Kanał dystrybucji – wzajemnie zależne organizacje zaangażowane w proces udostępniania produktu bądź usługi konsumentom lub odbiorcom przemysłowym.

Podział kanału dystrybucji
  • Kanał pośredni – produkty sprzedawane są finalnym nabywcom przy pomocy co najmniej jednego pośrednika handlowego.

  • Kanał bezpośredni – producent dostarcza produkty bezpośrednio finalnym nabywcom, brak pośredników handlowych.


Podział ze względu na stopień integracji uczestników kanału
  •          Kanał konwencjonalny (rolnik) – uczestnicy kanału działają na różnych szczeblach, nie są związani stałymi umowami, a ich zainteresowanie funkcjonowaniem całego kanału jest niewielkie. Transakcje między stronami wymagają ciągle nowych uzgodnień.
  •          Kanał zintegrowany pionowo (Orange) – jeden z uczestników koordynuje działalność uczestników na innych szczeblach tego kanału. Zaliczamy tu kanały administrowane, kontraktowe i korporacyjne.
  •          Kanał administrowany (nauczyciel - szkoła) – popiera się na nadrzędności jednego z uczestników.
  •          Kanał kontraktowy (rolnik - Biedronka) – koordynacja wynika z umów zawartych pomiędzy stronami.
  •          Kanał korporacyjny (Costa Coffee) – wynika z prawa własności jednego przedmiotu w stosunku do uczestników działających w tym kanale na różnych szczeblach.


Podział ze względu na liczbę szczebli pośrednich
  • Kanał krótki - między producentem, a finalnym nabywcą występuje jedno ogniwo pośrednicze.

  • Kanał długi - między producentem, a finalnym nabywcą występuje więcej niż jedno ogniwo pośredniczące.


Podział ze względu na liczbę pośredników w tym samym szczeblu
  • Kanał wąski – niewielka liczba podmiotów poszczególnych szczeblach.

  • Kanał szeroki – duża liczba podmiotów w poszczególnych szczeblach.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz